Współpraca z LPR
Wybór miejsca lądowania
- Miejsce do lądowania powinno być wystarczająco duże, przyjmuje się, że minimum w dzień to prostokąt o bokach 25×25 m dla śmigłowca EC 135, a w nocy to prostokąt o bokach 50×25 m.
- Płaska powierzchnia, bez nierówności, wystających kamieni itp., o zwartej nawierzchni (drobne kamienie, ostry piasek lub pył mogą zranić ludzi i uszkodzić śmigłowiec), jeżeli teren jest pylący można zrosić go wodą,
- Jeżeli różnica poziomów terenu w miejscu lądowania przekracza 1 m na odległości 12 m to miejsce jest zbyt pochyłe.
- W miejscu do lądowania nie powinno być ludzi, pojazdów, przeszkód takich jak słupy, przewody linii energetycznych i telefonicznych, drzewa, pnie, kamienie, zwierzęta gospodarcze, itp. Trzeba pamiętać, że bardzo niebezpieczne, a zarazem najmniej widoczne z powietrza są przewody elektryczne.
- W przypadku drogi, powinien być odcinek widoczny z daleka dla jadących, oddalony od łuków i zakrętów oraz bez przeszkód.
- Powinna być zapewniona wolna od przeszkód ścieżka podejścia o nachyleniu 1:6, to znaczy w odległości 60 metrów od krawędzi lądowiska przeszkoda nie może być wyższa niż 10 metrów.
- Przeszkody boczne powinny być oddalone od krawędzi lądowiska w stosunku 1:2, to znaczy w odległości 2 metrów od krawędzi lądowiska przeszkoda nie może być wyższa niż 1 metr.
- Ostateczną decyzję o miejscu wylądowania podejmuje pilot śmigłowca.
Zabezpieczenie miejsca lądowania
- Sprawdź wymiary wybranego miejsca – zależnie od pory doby.
- Sprawdź wybrane miejsce pod względem nierówności terenu oraz luźnych przedmiotów, które łatwo mogą być poderwane przez lądujący śmigłowiec.
- Maksymalne nachylenie terenu do 6 stopni.
- Zabezpiecz wybrane lądowisko przed wtargnięciem osób trzecich, w nocy – ustawiając w rogach wyznaczonego miejsca lądowania po jednym strażaku (minimalna odległość osób postronnych od śmigłowca – 30m) – oglądaj się czy nikt nie podchodzi lub nie podjeżdża w Twoją stronę.
- Poinformuj drogą radiową załogę śmigłowca HEMS o wszystkich przeszkodach terenowych w okolicy wybranego miejsca do lądowania (słupy, linie, drzewa itp.).
- Pamiętaj – ostateczną decyzję o wylądowaniu podejmuje pilot śmigłowca.
- Zamknij drzwi wozu bojowego lub karetki oraz innych pojazdów w pobliżu.
- Chroń oczy przed unoszącym się pyłem i zanieczyszczeniami.
- Włącz w dzień i w nocy światła błyskowe wozu bojowego Straży Pożarnej, karetki.
- Jeśli lądowanie odbędzie się na drodze, zamknij ruch przed lądowaniem śmigłowca. Ruch musi być zatrzymany, aż do jego odlotu.
- Nie pal w odległości mniejszej, niż 50 metrów od śmigłowca.